Røren barne- og ungdomsteater (RBUT) er et foreldredrevet teater med ca. 20 drama-elever (barneskolealder) og rundt 20 ungdommer (fra ungdomsskole og videregående). Vi har øvingslokaler på Røren barneskole i Øvre Eiker kommune.

RBUT samarbeider med Musikk- og kulturskolen om inntak til drama/dans/teater.

Teateret er et sted hvor alle er velkomne akkurat som de er. Her kan de unge utforske sin egen kreativitet og jobbe i samarbeid med andre om å oppnå noe større.

Kort historikk:

Teaterets historie startet i mars 1995 da avholdt Else Marie Bomstad og Trond Vetterstad teaterets aller første øvelse, ved Røren skole. Det første stykket som ble satt opp var «Snehvit og de syv dverger». Siden har det vært ca 1 oppsetning pr. år. Medlemstallet er i dag rundt 40 skuespillere, med blanding av gutter og jenter i alderen 8 til 20 år.

Teateret drives av elevenes foreldre. Du kan velges inn i teaterets styre. Før forestillinger blir alle foreldre delt inn i ulike arbeidsgrupper (sminke, kostyme, kulisser etc).

Forestillingene har blitt vist på Røren skole, studioscenen på Drammens Teater og Kulturhus, men også på ulike arrangement og steder (Barnehager, Vestfossenmarken, bibliotekscenen, Handelsstandens dag i sentrum, på Stortinget, i NRK 1`s Sommermorgen..) Nå arrangeres hovedforestillingene på teaterscenen på Røren skole.

Repertoaret har variert fra klassiske barnestykker som “Emil i Lønneberget”, “Brødrene Løvehjerte” til greske tragedier som “Perseus”, “Det gylne skinnet”, til sist i rekken Monty Python’s “Spamalot”. Mye av manus har blitt bearbeidet og tilrettelagt av våre instruktører.

Røren barne- og ungdomsteater har også bidratt i det landsomfattende teaterprosjektet DUS (Den Unge Scene) knyttet til Brageteatret.

Historisk bilde:

T.o.m 2014 Fikk teatergruppen all dramaundervisning gjennom Musikk- og Kulturskolen i Øvre Eiker ved sin faste pedagog.

2015 Fikk teateret ny struktur. De yngste skuespillerne fikk egne grupper med dans/drama ved kulturskolen, mens de eldste fikk instruktør fra Buskerud teater. Alle skuespillere ble medlemmer i Frilynt.

2020 De yngste har instruktør via et samarbeid med kulturskolen, buskerud teater og RBUT. De eldste har instruktør ansatt i RBUT.

2021 er begge instruktører ansatt ved teateret. Det er fortsatt et samarbeid rundt drama gruppene med kulturskolen. Elevene er fortsatt delt inn i to grupper, dramagruppene(de yngste) og ungdomsgruppe(de eldste) .

Fra 2022 er vi tilbake til ordningen hvor kulturskolen har ansvaret for dramagruppene.